هدف از یک لوگو چیست؟

زمانی که به اطرافمان نگاه می‌کنیم می‌توانیم به راحتی حداقل ده لوگوی مختلف را بدون تلاش زیاد بشماریم. لوگو‌ها همه جا پراکنده شده‌اند و در فرهنگ و سبک زندگی ما جا گرفته‌اند. آن‌ها بر تصمیم‌های ما تأثیر می‌گذارند، ارتباط برقرار می‌کنند و ارزش‌های یک شرکت را نشان می‌دهند و اغلب پر از معنا هستند.

اما واقعاً هدف یک لوگو چیست و چرا مهم است؟ این چیزی است که طراحان و صاحبان کسب‌وکار باید قبل از کار بر روی هویت برند خود درک کنند و ما در این نوشته قصد داریم آن را روشن کنیم.

هدف یک لوگو چیست؟

نقش اصلی یک لوگو شناسایی است. شما باید این را کاملاً به خاطر بسپارید، چون همه توصیه‌های دیگر را که در ادامه می‌شنوید، در برمی‌گیرد. شناسایی چیزی است که واقعاً مهم است. با ظهور تغییرات و گرایش‌هایی که در حال پیشرفت هستند، ابزارهای طراحی و تکنیک‌های طراحی تکامل پیدا می‌کنند. این مسئله سبب می‌شود که یک لوگو به شدت با زمان تغییر کند، اما همیشه یک هدف مهم برای لوگو این است که فرد، محصول، کسب‌وکار و یا خدماتی که لوگو را برای آن طراحی می‌کنید، شناخته شود.

راه حل شناسایی هدف لوگو، تعیین هویت است، این به این معنی است که به عنوان یک طراح یا مالک کسب‌وکار، قبل از کار بر روی هر ایده‌ای باید به طور کامل محیطی را که لوگو در آن دیده می‌شود، درک کنید. رقبای تجاری چه کسانی هستند و چطور به نظر می‌رسند؟ کدام رنگ‌ها و نمادها در حال حاضر در رقابت تثبیت ‌شده‌اند؟ چطور می‌توانیم لوگو را در ازدحام رقبا متمایز کنیم؟

طراحی لوگو نیازی به معانی پنهان ندارد

طراحان اغلب قصد دارند از ابتدا معانی مختلفی را در لوگو بگنجانند. با این حال، در این مورد نیاز نیست تمرکز بر روی تعیین هویت باشد. هر معنایی و یا وابستگی، با گذشت زمان از طریق تعامل با لوگو به دست می‌آید.طراح بزرگ مایکل بیروت می‌گوید:

«یک لوگوی جدید مخزنی خالی است و از روز اول هیچ معنایی برای مشاهده کنندگان ندارد. معنای زمانی از طریق بازاریابی مداوم و تعاملات مشتریان با برند شرکت اضافه خواهد شد. برای اینکه واقعاً درک کنید منظورمان از این حرف چیست، نگاهی به تصاویر تیک و سیب در زیر بیندازید و سعی کنید بیش از یک نماد خوب طراحی‌شده را تصور نکنید؛ می‌بینید که این غیرممکن است

کنون به چرایی نکات بالا پی بردیم، اجازه بدهید توضیح دهیم که چرا لوگوها مهم هستند.

طراحی لوگو فقط یک هنر نیست؛ یک ابزار استراتژیک است.

طراحی لوگو فقط یک هنر نیست. بسیاری از مردم طراحی لوگو را با هنر اشتباه می‌گیرند، چون لوگو یک شی بصری است.

نقش طراحان لوگو، ارائه یک کار زیبا نیست و همچنین طراحی نیز چیزی نیست که طراح یا مشتری شخصاً آن را دوست داشته باشد؛ بلکه طراحی لوگو باید به عنوان یک ابزار تجاری استراتژیک تلقی شود که به یک شرکت اجازه می‌دهد در دنیای وسیعی که در آن زندگی می‌کنیم، شناخته شود. البته، این هم مهم است که لوگو خوب به نظر برسد؛ اما وقتی یک لوگو را طراحی می‌کنید، باید توجه داشته باشید که تعیین هویت در اولویت بوده و طراحی یک عامل ثانویه است.

چرا لوگوها برای دنیا اهمیت دارند؟

لوگوها چهره یک کسب‌وکار، محصول یا خدمات هستند. زمانی که یک کسب‌وکار را در ذهن خود می‌بینید، اغلب به سرعت لوگو را مجسم می‌کنید، آن کمان‌های طلایی یک شرکت فست فود معروف، یا سیب گاز گرفته شده، نشان‌دهنده یکی از برندهای تکنولوژی محبوب است. به همین ترتیب، وقتی یک لوگو را می‌بینید که با آن آشنا هستید، مانند لوگوهای نایک و اپل که در تصویر فوق مشاهده کردید، بلافاصله آن را با خاطرات، تجربیات و تعامل با برند ارتباط می‌دهید.

ایجاد شناخت فوری برند

لوگویی که به خوبی طراحی‌شده است به یادماندنی خواهد بود و به مشتریان کمک می‌کند تا برند را به خاطر داشته باشند. پردازش و خاطرسپاری شکل‌ها و رنگ‌ها برای مغز انسان آسان‌تر از کلمات است. این بدان معنی است که اگر هویت برند در بازار، منحصربه‌فرد باشد، پیدا کردن و شناسایی دوباره شرکت برای خرید خدمات و توصیه به دوستان آسان‌تر است.

ایجاد یک تأثیر خوب

با این همه کسب‌وکار در دنیا، یک شرکت فرصتی استثنایی برای تحت تأثیر قرار دادن و جذب کردن مخاطب خود دارد. اگر طراحی لوگو موفق به تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان در دنیای امروز که در احاطه سرعت اینترنت است نشود، مخاطب به راحتی به جاهای دیگر مراجعه می‌کند.

برخی از صاحبان کسب‌وکار سعی می‌کنند کار طراحی لوگو را به نیروهای خود بسپارند، یا از طراحان غیرحرفه‌ای با هزینه کم استفاده می‌کنند و درک نمی‌کنند که چقدر طراحی ضعیف می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. چرا که تجربه اول اهمیت زیادی دارد.

این یک جمله طلایی است که «هیچ چیزی گران‌تر از طراحی ارزان نیست». در مورد طراحی لوگو نیز هر شرکتی با پذیرش ارزان‌ترین و سریع‌ترین مسیر ممکن می‌تواند باعث ایجاد آسیب به تصویر برند شود.

ارزش‌های تجاری را با معنای بیشتر به اشتراک بگذارید

اگر چه هدف اولیه لوگو هویت است؛ اما لوگوها می‌توانند اهرمی برای ارتباط با پیام‌های مهم برند و ارزش‌ها نیز باشند. تنها نکته مهم این است که مطمئن شوید لوگو را ساده نگه می‌دارید. بهترین حالت در مورد طذاحی لوگو این است که تنها به یک ایده کلیدی اشاره کنید.

به عنوان مثال، طراحی لوگو برای آمازون که در زیر نشان داده شده‌ است، در زیر نام خود علامت لبخند دارد که با شادی دریافت چیزی که واقعاً می‌خواستید، ارتباط برقرار می‌کند. این مثبت گرایی با رنگ نارنجی پرطراوت، رنگی که با گرما، سرگرمی و نور خورشید ارتباط دارد، افزایش می‌یابد. بدیهی است که لبخندی نیز شکل یک فلش طراحی شده است که A را به Z متصل می‌کند و نشان می‌دهد که آمازون طیف وسیعی از محصولات را ارائه می‌دهد که حرکت بسیار زیرکانه‌ایاست.

به عنوان مثال دیگر، لوگوی کمپانی تحویل کالای FedEx، درحالی‌که به سرعت و حرفه‌ای بودن نگاه می‌کند، آن را به طور ماهرانه‌ای در فضای سفید E و X پنهان کرده ‌است تا سمبل سرعت و دقت باشد.

با درک درستی از نقش طراحی لوگو، شما قادر خواهید بود تشخیص هویت برند قوی‌تری ایجاد کنید که به‌جای ایجاد یک تصویر زیبا، برای کسب‌وکار کار کند.

طراحی لوگو بر تصمیمات ما تأثیر دارد

ما از همان روز اول، یک کتابخانه بصری در ذهن خود ایجاد می‌کنیم و شروع به استفاده از فونت‌های، شکل‌ها و رنگ‌ها با احساسات و اشیا خاص می‌کنیم. به سادگی با نگاه کردن به لوگو، فوراً قضاوت می‌کنیم و یک کار، محصول و یا خدمات را به‌نوعی درک می‌کنیم.

اگر ما فکر کنیم که یک شرکت بسیار گران به نظر می‌رسد و یا شرکتی بسیار سرگرم‌کننده، یا بسیار افراطی است از آن اجتناب کنیم. به همین ترتیب، اگر لوگو و هویت برند مربوطه شبیه به نوع شرکت، محصولات یا خدماتی باشد که ما به دنبالش هستیم و می‌خواهیم با آن در ارتباط باشیم، به طور فعال با شرکت درگیر خواهیم شد و محصولات و خدمات خود را خریداری خواهیم کرد. به همین دلیل است که لازم است که لوگو به درستی نشانگر کسب‌وکار باشد، همان طور که می‌خواهید مخاطب درست را جذب کنید.

لوگو انتظارات شرکت را تشکیل می‌دهد و اگر نتواند از پس این کار برآید، یا اگر افراد اشتباهی را به کسب‌وکار جذب کند، زمان و پول برای افرادی که به مشتری تبدیل نخواهند شد، به هدر خواهد رفت و حتی تجربه بد مشتریان ناامید، این حق را از لوگو خواهد گرفت. در تصویر زیر طراحی لوگو برای شرکت Rocks & Road را مشاهده می‌کنید که یک مثال عالی از نحوه نمایش درست یک کسب‌وکار از طریق طراحی خوب لوگو است.

 

مقاله مشابه

چه کسب و کارهایی به وب سایت نیاز دارند؟

امروزه با افزایش روز افزون استفاده کنندگان اینترنت در ایران و جهان، اینترنت به زمینه ای بسیار مناسب جهت ارائه خدمات و برندسازی کسب و کارها تبدیل شده است. وب سایت یکی از مباحثی است که حتی بسیاری از افراد جهت معرفی خود و تخصص فردیشان از آن استفاده می کنند

اهمیت لوگو در کسب‌و‌کار

یک محصول بدون لوگو، قطعاً ناپدید می‌شود. شما بدون یک لوگو نمی‌توانید واقعاً یک برند باشید نام برند و لوگو دقیقاً چیست؟ می‌توان به شیوه‌ای ساده پاسخ داد که لوگو، یک بخش اساسی هر برند و هر طرح بازاریابی است و احتمالاً هنوز یکی از دیده‌شده‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکار می‌باشد

ایجاد هویت بصری برند و تاثیر رنگ

هویت بصری موضوعی غیر عینی است برای مثال کاربرد رنگ در نظر بگیرید .رنگی که مورد دلخواه یم نفر است ممکن است برای دیگری جذاب نباشد . از رنگ قرمز خوشتان می آید؟ قرمز میتواند به معنی خطر و اخطار باشد.